Vil ikke spise kød og fisk

11. november 2004

Alder:
19 mdr.

Vil ikke spise kød og fisk

Hej Helen

Jeg skriver til dig, fordi min 19 mdr gamle dreng ikke vil spise kød/fisk. Det har han stort set aldrig rigtig villet siden 12 mdr's alderen, og generelt er han også småtspisende. Han er dog en dreng, som altid er glad, har mod på udfordinger og glad for dagplejen. Vækstmæssigt er han en lille spirevip, som vejer 10 kg og er 80 cm høj (FV 2935 gr.).

Vi tilbyder ham fisk/kød til hvert aftensmåltid ved siden af pasta/kartofler + andet tilbehør, og giver ham ro til selv at spise (han får naturligvis af vores aftensmad). Vi giver ham kun lidt mad af gangen på tallerkenen, så han altid selv skal bede om ...

Annonce

... mere. Og det gør han også. Men kødet viger han altid udenom og spiser kun af pasta/kartofler/grøntsager.

Hvis han får kødet i munden spytter han det altid ud - det virker som om han ikke bryder sig om konsistensen. En sjælden gang kan han finde på at spise nogle skefulde kødsovs. Jeg synes efterhånden at jeg har prøvet at lave kødretter i alle afskygninger- både farsretter og lidt hårdere typer af kød, men er nu løbet tør for ideer. Det skal dog siges, at han altid får lidt kødpålæg på hans ene stykke rugbrød til frokost.

Skal jeg stadig blot tilbyde ham det hver aften eller har du nogle andre forslag?

På forhånd tak

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Gogsig barfodssko - De første og eneste sko dit barn behøver

Har du nogensinde tænkt over, at næsten alle børn bliver født platfodet? De fleste børn lærer faktisk bedst at gå, når de går på bare fødder.

Den bedste måde at styrke deres svang, sener og muskler i foden er gennem denne naturlige tilgang.
Det var bland andet den indsigt, der ...

Læs mere her

17. maj 2024 | Diverse | 16 mdr.

Cyklus efter fødsel

Hej Helen Jeg har denne gang et spørgsmål, som ikke direkte vedrører mine...

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

5. februar 2024 | Sovevaner | 22 mdr.

Rutiner og weekend, del 2 - Lur

Kære Helen Tak for dit svar på mit forrige brev. Det er rigtig godt at...

2. februar 2024 | Kost og ernæring | 17 mdr.

Tynd mave?

Hej Helen. Vores datter på 17 måneder har ofte meget tynd afføring, og...

Annonce

Viden om børn:

Mekonium - den første afføring

Mekonium er betegnelsen for den første afføring, som spædbarnet har. Afføringen er sort og klæbrig og ser ud som tjære.

Det, der kommer ud, er det fostervand, som barnet har drukket, da det lå inde i maven. Det indeholder blandt andet hår og afstødte hudceller. Fostervand, hår og hudceller samler sig i tarmen og bliver udskilt som mekonium, når barnet bliver født. Nogle gange udskiller barnet mekonium forbindelse med fødslen, hvilket er med til at give grønt fostervand.

Læs mere i Babylex

Orlov

Som børnefamilie i Danmark, har I særlige rettigheder i forhold til at få orlov.

I har f.eks. begge ret til at holde barselsorlov, når I skal have et barn. Der er mange muligheder for at dele, forlænge eller udskyde orlovsperioder. De økonomiske vilkår for orloven afhænger af jeres jobsituation.

Hovedreglen er, at kvinder har ret til fire ugers barselorlov før fødslen og 14 uger efter fødslen. Mænd har ret til to ugers orlov i løbet af de første 14 uger. Herefter...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for en vidunderlig website - du gør virkelig et fantastisk stykke arbejde.

Karina, mor til dreng 5 måneder