Brev:
Vil ikke spise kød og fisk
11. november 2004
Alder:
19 mdr.
Vil ikke spise kød og fisk
Hej Helen
Jeg skriver til dig, fordi min 19 mdr gamle dreng ikke vil spise kød/fisk. Det har han stort set aldrig rigtig villet siden 12 mdr's alderen, og generelt er han også småtspisende. Han er dog en dreng, som altid er glad, har mod på udfordinger og glad for dagplejen. Vækstmæssigt er han en lille spirevip, som vejer 10 kg og er 80 cm høj (FV 2935 gr.).
Vi tilbyder ham fisk/kød til hvert aftensmåltid ved siden af pasta/kartofler + andet tilbehør, og giver ham ro til selv at spise (han får naturligvis af vores aftensmad). Vi giver ham kun lidt mad af gangen på tallerkenen, så han altid selv skal bede om mere. Og det gør han også. Men kødet viger han altid udenom og spiser kun af pasta/kartofler/grøntsager.
Hvis han får kødet i munden spytter han det altid ud - det virker som om han ikke bryder sig om konsistensen. En sjælden gang kan han finde på at spise nogle skefulde kødsovs. Jeg synes efterhånden at jeg har prøvet at lave kødretter i alle afskygninger- både farsretter og lidt hårdere typer af kød, men er nu løbet tør for ideer. Det skal dog siges, at han altid får lidt kødpålæg på hans ene stykke rugbrød til frokost.
Skal jeg stadig blot tilbyde ham det hver aften eller har du nogle andre forslag?
På forhånd tak